Der skal da vand i benzinen

Brug vand i indsprøjtningen og få bedre ydeevne og bedre brændstoføkonomi.

Selv avancerede benzinmotorer forbrænder kun 4/5 af det brændstof, der forbruges i motoren. Især ved høje omdrejningstal bliver noget af benzinen brugt til køling i stedet for til fremdrift. Med sin nye vandindsprøjtning viser Bosch, at det ikke behøver være sådan. Især når man accelererer hurtigt eller kører på motorvej, giver indsprøjtning af ekstra vand mulighed for at reducere brændstofforbruget med op til 13 procent.
- Med vores vandindsprøjtning viser vi, at forbrændingsmotoren stadig har noget at byde på, siger Dr. Rolf Bulander, som er leder af Bosch Mobility Solutions hos Robert Bosch i Tyskland.

Vand i benzin Bosch2.jpg

Den brændstoføkonomi, der tilbydes med denne Bosch-opfundne vandindsprøjtningsteknologi, viser sig især i motorer med tre og fire cylindre: Altså de motorer, som alle mellemklassebiler i dag har under motorhjelmen.

Boost til den turboladede motor
Opfindelsen fra Bosch gør sig ikke kun bemærket inden for brændstoføkonomi. Den kan også give bilerne flere kræfter.

Vandindsprøjtning kan levere et ekstra boost i den turboladede motor. Motoren drives mere effektivt på grund af det tidligere tændingstidspunkt. Dermed kan ingeniørerne få yderligere effekt ud af motoren, selv i kraftige sportsmotorer.
Grundlaget for denne motorteknologi er, at en motor ikke må blive overophedet. For at forhindre dette indsprøjtes der i dag ekstra brændstof i så godt som alle benzinmotorer. Dette brændstof fordamper og køler dermed dele af motorblokken ned. Dette fysiske princip udnyttes af ingeniørerne hos Bosch. Inden brændstoffet antændes, indsprøjtes der en fin vandtåge i indsugningskanalen, der køler effektivt på grund af vandets høje fordampningsegenskab.

Få hundrede milliliter
Derfor kræver det også kun en lille ekstra vandmængde: For hver kørt 100 kilometer ligger forbruget kun på få hundrede milliliter. Den kompakte vandtank, der forsyner indsprøjtningen med destilleret vand, skal derfor højst fyldes for ca. hver 3.000 kilometer. Skulle tanken være tom, er det ikke noget at være bekymret over: Motoren fungerer fortsat uden problemer – dog uden højere drejningsmoment eller lavere forbrug pga. vandindsprøjtning.


Fakta:
Er denne teknologi allerede i produktion?
BMW M4 GTS er den første seriefremstillede bil med et vandindsprøjtningssystem. I bilens sekscylindrede turboladede motor giver det forbedret ydelse og forbrug også ved fuld belastning.

Hvor højt er brændstofforbruget i kørecyklus?
I den fremtidige forbrugstest (WLTC) giver vandindsprøjtningen mulighed for en besparelse på op til fire procent. Under rigtige trafikforhold er besparelsen højere: Her kan brændstofforbruget reduceres op til 13 procent ved hurtig acceleration eller kørsel på motorvej.

Får vandindsprøjtning ikke motorerne til at ruste?
Nej. Der er ikke noget vand tilbage i forbrændingskammeret. Vandet fordamper inden forbrænding i motoren og udledes i miljøet sammen med udstødningsgassen.

Hvordan foregår efterfyldning af vand?
Vandindsprøjtning kræver kun en lille mængde vand. I gennemsnit er efterfyldning kun nødvendig for hver 3.000 kilometer. Den separate vandtank skal fyldes med destilleret vand.

Kan vandet fryse i tanken?
Når motoren stoppes, ledes vandet tilbage i tanken, hvor det kan fryse. Ved motorstart tør vandet igen.

Findes der direkte vandindsprøjtning?
Bosch anvender indirekte indsprøjtning, da dette system har klare tekniske fordele og koster mindre. Det gør vandindsprøjtning velegnet til større serieproduktion og mange køretøjssegmenter.



I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net